بک لینک

موضوع بسته شده است 
تولد تلخ
#1
با عرض سلام خدمت تمام کاربران و همراهان انجمن وبلاگنویسان...
نمی دانم که واقعا باید از کجا شروع کرد و چگونه اطلاع رسانی نمود که چرا یک هفته است که این پایگاه اینترنتی غایب شده است..
... در حالی که خود را آماده می کردیم که سومین سال تولد انجمن وبلاگنویسان را جشن بگیریم.. اتفاقی ناگوار برای سرور وبلاگ نویسان رخ داد.
درست در زمانی که آقای جانقربان (مسؤل فنی سرورهای تهران هاست) در حال انجام کارهای نهایی راه اندازی سرور پشتیبان (backup) جدیدی برای سایت وبلاگنویسان بودند هارد سرور با مشکل جدی مواجه گردید و در اصطلاح "سوخت" و از آنجا که می دانستیم هیچ نسخه ی پشتیبان جدیدی در اختیار نداریم لحظاتی سخت شروع شدند.
ما اولویت خود را بر بازیابی اطلاعات از هارد سوخته قرار دادیم ولی از آنجا که سرور در کشور آمریکا قرار داشت چاره ای  جز این نداشتیم که به واسطه ی بخش پشتیبانی دیتاسنتر این شانس را امتحان نماییم که اگر اطلاعات قابلیت بازیابی داشته باشند این بهترین گزینه ی ممکن برای کمترین خسارت ممکن است اما با وجود به کارگیری تمام امکانات موجود و مشاوره با متخصصین مربوطه، سه شبانه روز تلاش ما برای این امر هیچ نتیجه ای نداد.
راه دیگر پیش روی ما انتقال هارد به ایران برای بازیابی بود که متاسفانه این امر هم منطقی نبود زیرا اولا ارسال یک هارد دیسک که وسیله ای برای انتقال اطلاعات است با در نظر گرفتن سیاست های فی ما بین دو کشور ایران و آمریکا امری محال به نظر می رسید، ثانیا حتی اگر این اتفاق می افتاد بیش از یک ماه زمان نیاز داشت و ثالثا پس از رسیدن به ایران نیز هیچ تضمینی برای بازیابی اطلاعات نبود و این تنها یک شانس ضعیف بود.
در پایان تنها راه حل، برپایی سایت با همان بک آپ های قدیمی بود که آخرین بک آپ موجود مربوط به 4 ماه و نیم پیش می شد که با وجود مشکلات بسیار زیادی که برای تحقق این امر نیز وجود داشت بک آپ موجود برگردانده شد.
متاسفانه بر اساس برآوردهای بنده حدود 30 درصد از مطالب انجمن در 4 و نیم ماه اخیر به انجمن ارسال شده اند که اکنون دیگر امکان قرار دادن آنها در انجمن وجود ندارد.
غیر از مطالب و تاپیک ها تمام کسانی که در این مدت ثبت نام کرده بودند حذف شده اند و تمام درجات و اعتبارها و تشکرهای مربوط به این زمان دیگر در دیتابیس قرار ندارند.
ممکن است با این اتفاق دیگر دل و دماغ بسیاری از کاربران برای ثبت نام مجدد یا ادامه ی فعالیت در انجمن از بین رفته باشد که این مساله انجمن را از هدفش که رفع مشکلات وبلاگنویسان بود دور خواهد نمود اما ما به رونق سریع و دوباره ی انجمن بسیار امیدوار خواهیم بود زیرا این امیدواری محرک ما برای جبران سریع این موضع خواهد بود.
به طور موقت امکان ارسال تاپیک جدید در انجمن بسته می شود تا بتوانیم هر مطلبی را قابلیت بازگشت داشت در آدرس خود برگردانیم.
در ادامه از آقای جانقربان می خواهم توضیحات تخصصی تری برای کاربران در رابطه با مشکل به وجود آمده ارائه نمایند.
 سپاس شده توسط ipry ، Mohammadinia ، Mehran-vegas ، رهنمافرد ، پويابهروش ، miraziz ، ali-milani ، mafia ، mvg ، ShahinSorkh ، MohamadGh ، mboy2050 ، F.Seraji ، AmirRezaei ، mohammad1 ، Morteza Tavassoli ، mortezaal ، beckham ، AMC10 ، amir_vasfi ، alikhani98 ، همه در هم ، MrAhmad ، i LDA ، Bahamin ، بنده ی خدا ، mohammad hosein ، DV7 ، y235 ، Sina_Hp ، mohammad.a.hadizadeh ، mohammadhero ، Makaveli ، Pc-island ، Farshad0732 ، ArashDma ، -Saeed- ، یزدان ، MR-AMIR ، E-Beshkani ، amirARSHAN79 ، Aria.021
#2
با سلام و احترام
چند روز پیش سرور دان شده بود و ما از دیتاسنتر پیگیری کردیم که این پاسخ را دریافت کردیم :
A disk in your raid array has failed. As this is a raid 0 array a single disk failure results in complete loss of all data on the array. We are currently replacing the drives and will be installing CentOS 6 x64 to a new set of drives. We will reply once the server is available again.
متاسفانه هارد سرور از بین رفته بود و با توجه به استفاده از رید 0 تمام اطلاعات این سرور از بین رفت
لازم است در مورد Raid اطلاعات بیشتری ارائه نمایم
به زبان ساده Raid نوع تقسیم بندی اطلاعات در سیستم هایی است که از چند هارد استفاده می کنند
برای استفاده از Raid حتما باید بیش از 1 هارد روی سرور اضافه شده باشد.
Raid 0 : این مورد برای افرادی مورد نیاز است که دور هارد آنها (تعداد خواندن ، نوشتن ، درخواست) روی سرور دارند با استفاده از رید 0 نصف اطلاعات شما روی یک هارد ذخیره می شود و نصف اطلاعات روی هارد دوم . در رید 0 امکان اضافه کردن بیش از 2 هارد وجود دارد به این ترتیب در صورتی که 5 هارد داشته باشید اطلاعات روی 5 هارد تقسیم می شود. سرعت رید 0 به دلیل استفاده از چند هارد خیلی بهتر است و در صورت استفاده پس از Raid سیستم شما فقط 1 درایو دارد "یک درایوی که حجم 2 هارد را دارد"
تنها ایراد Raid 0 این است : در صورتی که یکی از هارد ها با مشکل مواجه شود اطلاعات هارد دیگر کاربردی ندارد. باید 2 هارد با هم کار کنند تا اطلاعات کامل شود.

Raid 1 : در این صورتی که سرور شما 2 هارد داشته باشد 1 هارد برای اطلاعات و هارد دوم برای بک آپ هارد اول است و در صورتی که هارد اول با مشکل مواجه شود به احتمال بالا می توانید از هارد دوم استفاده کنید. توجه داشته باشید این فقط برای از بین رفتن (سوختن) و یا کرش کردن هارد مفید است و در صورتی که سرور هک شود و یا اطلاعات حذف شود هارد دوم کمکی یه شما نخواهد کرد. با استفاده از رید یک شما فقط از سرعت یک هارد استفاده می کنید همچنین همان هارد کمی درگیر انتقال اطلاعات به هارد دوم است و کیفیت رید 1 بسیار پایین تر از رید 0 است

با توجه به بازدید بالا سایت بلاگرز و تعداد سایت های مهمی که روی این سرور بودند لازم بود با استفاده از رید 0 سرعت انتقال اطلاعات را بیشتر کنیم. ما در این سرور از هارد های معمولی استفاده نکردیم. نوع هارد ما SAS 15000 RPM بود و این نوع بسیار بهتر از Sata است.
ما همیشه سعی می کردیم در سرور دیگری از سایت های میزبانی شده روی این سرور پشتیبان بگیریم. این سرور از سرور هاستینگ ما جدا است. در چند هفته اخیر با توجه به اینکه قصد ارتقا سرور های خود را داشتیم (همانطور که از یکی بهترین سرور ها برای هاست اشتراکی استفاده کردیم) قصد داشتیم سرور بک آپ خود را تغییر دهیم که اگر هارد این سرور چند روز زودتر و یا چند روز دیرتر با مشکل مواجه میشد احتمالا ما بک آپ مناسب با کمترین اخلاف در دیتابیس را در اختیار داشتیم و در کمتر از چند ساعت سایت را Restore می کردیم. متاسفانه این اتفاق زمانی افتاد که ما در حال تغییر سرور Backup خود بودیم به اوج بدشانسی ما را رقم زد.
پس از این موضوع ما مساله را توسط دیتاسنتر پیگیری کردیم و درخواست سرویس recovery کردیم که دیتاسنتر رد کرد و دیتاسنتر فقط گفت می توانیم هارد های جدید نصب کنیم.
ما به دیتاسنتر بیش از چند بار درخواست کردیم تا به ما برای انجام recovery کمک کنند. ابتدا درخواست کردیم بورد هاردها را چک کنند تا در صورتی که بورد سوخته باشد آن را تعویض کنند که آنها هم این درخواست را قبول کردند اما فایده ای نداشت ، سپس درخواست کردیم 2 هارد مشکل دار را جدا به سرور اضافه کنند و 2 هارد خام را هم به سرور اضافه کنند تا شاید بتوانیم از هارد خراب دستور DD را اجرا کنیم (تمام اطلاعات را از هارد خراب به هارد جدید سالم بدون نیاز به MOUNT شدن هارد کپی کنیم) و دیتاسنتر این مورد را (با سماجت ما) قبول کرد اما پس از چند دقیقه جواب داد که امکان آن وجود ندارد ما مجدد از دیتاسنتر کمک خواستیم و آنها هم سعی کردند مشکل را رفع کنند. ما حتی به دیتاسنتر پیشنهاد مبلغ 1000 تا 2000 دلار (معادل حدود سه میلیون و سیصد تا حدود شش میلیون و 500 کردیم) اما آنها تمام تلاش خود را کردند و به ما ابتدا پیشنهاد کردند می توانیم از شرکت های ریکاوری در آمریکا استفاده کنیم که ما این مورد را قبول کردیم اما آنها پس از مدتی رد کردند و گفتند احتمال برگشت آن بسیار بسیار بسیار کم است و هزینه آن هزاران دلار است که حتی در صورت عدم موفقیت موظف به پرداخت آن هستیم. متاسفانه این روش هم پاسخ ما را نداد. دیتاسنتر پس از مدتی گفت هارد های جدید اضافه شد و می توانید DD کنید اما شانس کمی دارید ، بنده برای انجام اینکار با یکی از بهترین استادان لینوکس صحبت نمودم و این روش شاید حدود 2% شانس داشت اما قبل از اینکار متوجه شدیم دسترسی به دو هارد را نداریم! به دیتاسنتر گفتیم و آنها هم گفتند هارد اول کاملا از بین رفته است و حتی در بایوس شناسایی نمی شود و به همین دلیل این روش هم جواب نداد. در پایان دیتاسنتر از ما درخواست کرد که از این پس به تنهایی این موضوع را پیگیری کنیم در غیر اینصورت سرور ما کنسل می گردد! و پس درخواست آخر هم این پاسخ را دریافت کردیم :

The drives are all connected to the server, you are not listening to us.. one of the drives in the raid-0 set is physically dead, it doesn't do anything the BIOS doesn't see it, it's broken.

The other drive from the RAID-0 set is connected to the server but even if you could recover the data from that drive it would be useless because half of every byte of data was stored on the drive that's now dead.

So I'm going to close this ticket now, if you re-open it we will just shut the server down.

پس از این دیگر اطمینان پیدا کردیم که دیگر نمی توان به برگشت این هارد ها اطمینان داشت.
ما به دیتاسنتر درخواست زدیم تا سروری که ممکن بود بک آپ های ما در آن موجود باشد را مجدد به ما تحویل دهد (سروری که قبلا لغو شده بود) و امید زیادی به برگشت این سرویس داشتیم. ما قبل از لغو سرور بک آپ تمام vps های که ساخته بودیم را حذف کرده بودیم اما با توجه به نوع مجازی ساز ما امید داشتیم تا بتوانیم ابتدا هارد vps ها را به یک vps دیگر Mount کنیم و سپس بک آپ ها را از این در بیاوریم و پس از یک روز پیگیری دیتاسنتر گفت آن سرور تحویل فرد دیگری شده است.
روشی دیگری وجود نداشت ما مجبور بودیم فقط به بک آپ که موجود داشتیم فکر کنیم بلاگرز باید به بیش از چهار ماه قبل بر می گشت و با اینکه بک آپ قدیمی بود اما بهتر از شروع از صفر بود. ما برای امنیت بیشتر از این پس روی سرور هایی که نیاز به این سیستم دارند هارد های پشتیبان اضافه می کنیم این هارد ها فقط برای این مورد است که شاید این مشکل هر 5 سال هم این ایجاد نشود ، حتی در صورتی که اطلاعات به هر دلیلی حذف شود در هارد پشتیبان هم حذف خواهد شد ( ما استفاده از رید سخت افزاری استفاده می کنیم و این مورد توسط یک سخت افزار کنترل می شود) همزمان در حال حاضر روی سرور دیگری بک آپ گیری می کنیم. در حال حاضر سرور جدید بلاگرز را از دیتاسنتر آی وب خریداری کردیم و این دیتاسنتر یکی از بهترین دیتاسنتر های دنیا است. شما قبلا هم اطلاع دارید ما با هر دیتاسنتری کار نمی کنیم دیتاسنتر های بسیار ارزان(در آلمان ، هلند ، انگلیس و حتی آمریکا) هستند که با شاید یک سوم قیمت سخت افزار بهتری هم بدهند. دیتاسنتر قبلی هم در این مدت بسیار خوب کار کرده است اما اکنون زمان آن است که با دیتاسنتر بهتری کار کنیم
پس از تحویل سرور از آی وب ما تمام تلاش خود را کردیم تا هرچه سریع تر سایت بلاگرز را آپلود کنیم حدود 6 صبح امروز (26 مرداد1392) بنده بک آپ قدیمی را ریستور کردم که این بک آپ برای فرودین ماه امسال بود.
این مورد شاید تلخ ترین مشکلی بود که برای ما ایجاد شده است. به شما کاربران عزیز این قول را می دهم این مشکل مجدد ایجاد نشود و آن تلخ ترین تجربه کاری ما شود. بابت این مشکل از تمام کاربران عذر خواهی میکنم. من اطلاع دارم چه زحماتی کاربران کشیدند اما ما تمام تلاش خود را کردیم. از شما بار دیگر درخواست می کنم این 4 ماه را با هم خیلی زود جبران کنیم ما می توانیم در کمتر از چند روز این مشکل را جبران کنیم.
با تشکر
 سپاس شده توسط ipry ، Mohammadinia ، رهنمافرد ، پويابهروش ، miraziz ، ali-milani ، mvg ، ShahinSorkh ، MohamadGh ، mboy2050 ، F.Seraji ، Morteza Tavassoli ، mortezaal ، Bahamin ، AMC10 ، ali13 ، DV7 ، y235 ، farazsadri ، Pc-island ، 3iran ، Farshad0732 ، یزدان ، amirARSHAN79
#3
شرمنده داداش من طولانی بود نخوندم
ولی حتما چیز مفیدی بود که انقدر دربارش نوشتی
موف باشی
#4
ارسال های من خیلی کم شده....
حیف شد...
#5
اتفاق واقعا نا گواری بود ...

باز جای شکرش باقیست که فقط 4 ماه از 2 سال حذف شده است نه بیشتر و فقط 1 هفته سایت در دسترس نبوده است ، نه بیشتر.

امیدوارم در ادامه بلاگرز بتواند موفق باشد و دیگر سوابق خود را به این راحتی از دست ندهد.

با تشکر
 سپاس شده توسط miraziz ، Farshad0732 ، F.Seraji
#6
آقای مافی الان بنده چیکار کنم که کلا اکانتم حذف شده بود و چند پست تا کاربر ویژه شدن فاصله داشتم ؟
از اول ؟؟؟
#7
اقا جان اقدر فعالیت من شد = 0 این چیه اخه اعتبار من شده بود 120 الان رو نگاه شده 17

اعتبار دردی دوا نمیکنه من کلی اینجا زحمت کشیده بودم که یه شبه بر باد رفت

به جز اعتبار ارسال ها و ..... رو ببینید یعنی این طور که الان هست هیچ فرقی با کاربر تازه وارد نداریم

اقای مافی این تقصیر شما بوده که بکاپ درست و حسابی نداشتید که به این روز بلاگرز و کاربران دچار شدند

چنیدن پست در مورد هک و امنیت من که کلی روش زحمت کشیده بودم تا بنویسم و ..... .............
 سپاس شده توسط ipry ، farazsadri ، Farshad0732 ، F.Seraji
#8
هه هه !
من دوباره ناظم شدم! پست هام هم هیچ کم نشدن فک کنم!!!!
جالبه!
 سپاس شده توسط رهنمافرد ، miraziz ، ipry ، alaedin ، mboy2050 ، Bahamin ، Farshad0732 ، F.Seraji
#9
شاید لازم باشد به کاربرانی که از طرف مدیریت شناخته شده اند اعتماد شود و اعتبار ها ، ارسال ها و ... آن ها (از جمله خودم) به طور دستی ویرایش شوند. Sleepy
 سپاس شده توسط miraziz ، alaedin ، AmirRezaei ، Bahamin ، Farshad0732 ، F.Seraji
#10
عاقا ارسالی های منو مدیران یادشونه؟؟؟
خیلی بیشتر از این بود :102:
موضوع بسته شده است 


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 8 مهمان