طرز تهیه انواع غذا مخصوص سحری ماه رمضان سال 96

طرز تهیه انواع غذا مخصوص سحری ماه رمضان سال 96

طرز تهیه انواع غذا مخصوص سحری ماه رمضان سال 96 را در دنیای غذاهای ایرانی را ویژه ماه رمضان در سایت دیلی مشاهده نمایید .

برنج لقمه‌ای غذایی مقوی برای سحری


برنج لقمه ای غذایی کامل و سیر کننده برای سحری روزه داران است که البته باید شب قبل پخته شود. این غذا برای افراد بی اشتهایی که صبحها تمایل به خوردن چیزی ندارند خیلی مناسب است.
مواد لازم:

برنج ۱ پیمانه
ماست دو قاشق
سیب زمینی آب پز شده ۳ عدد
آب ۲ پیمانه
تخم مرغ 1عدد
فلفل دلمه‌ای رنگی نصفی یا یک عدد خیلی کوچک
هویج 1عدد
پیاز داغ 1عدد
فیله مرغ سه عدد
ابلیمو و نمک مقداری

طرز تهیه:
برای پختن این غذا ابتدا یک پیمانه برنج خود را با نمک و اب و روغن کته می پزید با این تفاوت که قبل از کشیده شدن کامل آب برنج دو قاشق ماست را به آن اضافه کنید و مجددا آن را مخلوط کنید. برنج باید دم بکشد اما نباید ته بگیرد.  وقتی برنج پخت و خنک شد سیب زمینی اب پز شده را رنده کرده ( رنده ریز ) و روی برنج بریزید. یک عدد تخم‌مرغ را به مخلوط برنج سیب‌زمینی اضافه کنید و خوب ورز دهید تا مواد چسبندگی پیدا کند. از این مواد به اندازه یک نارنگی بردارید و به صورت گلوله درآورید سپس انگشت سبابه را روی گلوله برنج فشار دهید.
آن را به شکل قایق کوچک درآورید و دور آن را با دست شکل دهید. ته قابلمه‌ای را روغن بریزید و دو عدد سیب‌زمینی باقی مانده را حلقه حلقه کرده و ته ظرف بچینید. لقمه‌های قایقی شکل برنج را کنار هم روی سیب زمینی‌ها بچینید و ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا لقمه‌ها بپزد اما شکل خود را حفظ کند. دلیل چیدن سیب‌زمینی در کف ظرف در مرحله پخت قایق‌ها است که این قایق‌ها بخارپز شوند ضمن اینکه کف آن‌ها تغییر رنگ ندهد.
لقمه‌های قایقی شکل را درظرف سرو بچینید داخل هریک را با یک تکه گوشت مرغ مقداری فلفل رنگی و خلال هویج پرکنید و با سبزیجات دلخواه تزیین کنید. بعد از پخت درتابه‌ای روغن بریزید و پیاز خلال شده را درآن تفت دهید تا کمی سرخ شود سپس فلفل دلمه‌ای رنگی خلال شده را به آن اضافه کنید و تفت دادن را ادامه دهید.فیله‌های مرغ را به صورت نوارهای پنج سانتی‌متری برش دهید و به مواد اضافه کنید و تفت دهید و نمک و فلفل و آبلیمو را به آن اضافه کنید. همان طور که مشاهده کردید این غذا تمامی مواد مورد نیاز بدن را دارد و تا افطار شما را پر انرژی نگه می دارد. ضمن اینکه به سادگی هم خورده می شود.

طرز تهیه شامی نخودچی ویژه ماه مبارک رمضان


مواد لازم :

گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
پیاز درشت ۱ عدد
آرد نخود چی ۳۰۰ گرم
نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم
آب به میزان لازم
روغن جهت سرخ کردن به میزان لازم
تخم مرغ ۳ عدد
زعفران ۱/۲قاشق چایخوری

طرز تهیه :
گوشت چرخ کرده را با پیاز و تخم مرغ و آرد نخودچی و زعفران و نمک و فلفل و زردچوبه مخلوط کرده آب را اضافه می کنیم تا مایه نسبتاٌ شلی مانند ماست سفت بدست آید . سپس روغن را داغ کرده و با ملاقه یا قاشق کمی از مایه را در روغن انداخته می گذاریم یک طرف آن طلایی شود و بر می گردانیم سپس طرف طرف دیگر را سرخ می کنیم .

طرز تهیه لذیذترین خورش قیمه


مواد لازم:

مغز ران گوساله يا گوسفند 750 گرم
لپه 100 گرم
پياز سرخ کرده 2 قاشق غذاخوری
ليموعمانی 4 تا 5 عدد
سیب زمینی 5 عدد متوسط
رب گوجه فرنگی دو قاشق سوپخوری
روغن به مقدار کافی برای سرخ کردن سیب زمینی
نمک و فلفل به مقدار کافی

چگونگی پخت:

پس از شستن گوشت و لپه، گوشت را ريز کرده سپس با پياز سرخ کرده و سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و کمی سرخ می کنیم. لپه را چندساعت قبل می گذارید درآب خیس بخورداینکار باعث میشود که لپه خام نباشد و هم جلوی نفخ را میگیرد و بعداز آب گیری در آبکش در ظرفی می ريزیم و دو سه قاشق روغن به آن می افزاییم و ظرف را روی آتش می گذاریم و لپه را به اين ترتيب کمی سرخ می کنیم.
اين عمل از وا رفتن لپه هنگام طبخ جلوگیری می نمايد. گوشت را داخل ظرف می ريزیم و در آنرا می گذاریم تا آب آن کشيده شود، بعد دو ليوان آب می ریزیم.
کمی نمک و فلفل و ليمو عمانی را به آن اضافه می کنيم و می گذاریم با يک حرارت ملايم پخته شود و کاملا” جا بیافتد.دقایقی قبل از سرو کردن میتوان مقداری دارچین به خورشت افزود. سيب زمينی را خلال کرده و جداگانه آنرا سرخ می کنيم و در حین سرخ کردن کمی نمک می زنيم.

استامبولي پلوی قالبی


مواد لازم :

گوشت مرغ به میزان لازم
برنج 2 پیمانه
سیب زمینی 2 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذا خوري
نمک و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه :
برنج را با میزان آبی که لازم دارد ( 3 پيمانه ) با رب ،نمک ، سیب زمینی ریز شده به اندازه حبه قندو روغن روی حرارت ملايم گذاشته يا در پلو پز ريخته و به برق بزنيد وقتی آب آن جوش رفت در قالب نچسبي که قبلاًداخل آن را چرب کرده اید بریزید و روی قالب را با فویل بپوشانید و در فر با حرارت متوسط نیم ساعت دم بیندازید . چنانچه خواستید رنگ ته ديگ پلو تیره و یا روشن تر شود زمان پخت را یا زیاد و کم کنید. وبا انواع گوشت پخته ( مرغ ،گوشت چرخ شده و يا ماهيجه )و سبزيحات آنرا تزيين كرده و نوش جان كنيد .

پلو گوشت با کباب تابه ای مرغ


آماده سازی : 90 دقیقه
پخت : 60 دقیقه
مواد لازم برای گوشت کبابی برای 4 نفر :

 گوشت کبابی  به میزان لازم
 پیاز بزرگ خلال شده  2 عدد
 نمک و فلفل به میزان لازم
 کره 100 گرم
 زعفران  به میزان لازم

مواد لازم برای کباب تابه ای مرغ :

 نصف سینه مرغ 1 عدد
پیاز رنده شده  1 عدد بزرگ
 تخم مرغ 1 تا 2 عدد
 فلفل دلمه ای میکس شده  نصف یک فلفل دلمه ای
نمک و فلفل و پودر سیر و زعفران  به میزان لازم

طرز تهیه پلو گوشت :
گوشت به صورت باریک برش داده و در مواد پیاز و فلفل می خابانیم و موقعی که میخواهیم به ماهی تابه اضافه کنیم نمک می زنیم اینکار باعث می شود که گوشت سفت نشود بعد که به ماهی تابه اضافه کردید داخل آن کره بریزید بگذارید با شعله کم هم می پزده و هم سرخ می شود البته وقتی که آب گوشت دارد خشک می شود در ماهی تابه را بردارید و خوب سرخ کنید بعد می توانید لا به لا ی برنج بریزید و نوش جان کنید.
طرز تهیه کباب تابه ای مرغ :
سینه مرغ همراه پیاز و فلفل دلمه ای میکس کرده و به آن نمک و فلفل و زعفران و پودر سیر اضافه کرده و تخم مرغ هم اضافه میکنیم خوب با هم مخلوط کرده و در ماهی تابه پهن میکنیم و در ماهی تابه می گذاریم وقتی که سرخ شد برش می دهیم و می گذاریم طرف دیگر آن سرخ شود .

جوجه کباب تابه ای درست کنید


مواد لازم :

 مرغ  1 عدد، ریز خرد شده
 نمک، فلفل و پودر سیر  به مقدار لازم
 زعفران  به مقدار لازم
 پیاز  1 عدد، ریز سرخ شده
 کره  20 گرم
فلفل دلمه 1 عدد متوسط، نگینی ریز شده (به دلخواه

طرز تهیه :
مرغ را پوست گرفته و خرد کنید ( گوشت مرغ همراه با استخوان خرد می‌شود )، سپس شسته و و بگذارید آب آن کاملا خشک شود.
تکه های مرغ را در تابه مناسبی اما بدون روغن ریخته و روی حرارت متوسط قرار دهید، نمک، فلفل و پودر سیر را افزوده، درب تابه را گذاشته تا با بخار خودش پخته شود.
پس از اینکه گوشت‌ها پخته شدند زعفران را اضافه کنید و بعد از اینکه آب جوجه‌ها کشیده شد کره را بیفزایید و اجازه دهید با کره تفت بخورد.
در صورت دلخواه پیاز داغ و فلفل دلمه را به مواد افزوده و بعد از چند بار هم زدن جوجه‌ها را در ظرف مورد نظر چیده و همراه با برنج یا نان سرو نمایید.

شوید پلو با لوبیا چشم بلبلی


مواد لازم برای 6 نفر:

برنج 4 پیمانه
لوبیا چشم بلبلی 2 پیمانه
شوید خشک 6 قاشق سوپ‌خوری
گوشت چرخ کرده 250 گرم
پیاز متوسط یک عدد
پودر زعفران یک قاشق چای‌خوری سر خالی
نمک به مقدار لازم
زردچوبه یک قاشق چای‌خوری

طرز تهیه:
1 ـ ابتدا برنج را به همراه مقداری نمک در آب حداقل به مدت دو ساعت خیس کنید. لوبیا را نیز شسته و در قابلمه ی حاوی مقداری آب روی اجاق گاز قرار دهید تا بپزد. برای پخت لوبیا چشم بلبلی مدت یک ساعت وقت لازم است. بعد از پخت کامل لوبیا، آن را در سبد آبکشی کنید تا آب اضافی آن خارج شود.
2 ـ پیاز را پوست‌ کنده و پس از شستن به صورت خلالی خرد کنید. سپس در یک تابه گود، مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق ‌گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. حالا پیاز خلالی ‌شده را به روغن اضافه کنید. در طول سرخ شدن پیاز، زردچوبه را نیز بیفزایید.
پس از آن، گوشت چرخ کرده را به پیاز داغ اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا گوشت نیز سرخ شود. در پایان، ابتدا مقداری نمک اضافه کرده و سپس پودر زعفران را در مقداری آب‌جوش حل کرده و در این مخلوط بریزید.
حالا در قابلمه را بگذارید تا گوشت روی حرارت بپزد. زمان لازم برای پخت گوشت چرخ‌کرده، نیم ساعت تا 45 دقیقه است. بعد از پخت گوشت، شعله اجاق گاز را خاموش کرده و تابه را کنار بگذارید.
3 ـ در قابلمه‌ای متوسط تا نیمه آب ریخته و روی حرارت قرار دهید تا آب، جوش بیاید. پس از آن، برنج خیس‌خورده را به آب جوشیده اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه بجوشد تا برنج مغز پخت شود. سپس آن را در سبدی ریخته و با آب سرد آبکشی کنید.
4 ـ حالا مواد تشکیل‌ دهنده این پلوی مخلوط آماده است؛ فقط کافی است آنها را با هم مخلوط کنید. برای این منظور، قابلمه بزرگی آماده کنید و کمی روغن در آن بریزید و حرارت دهید. سپس برش‌های سیب‌زمینی یا نان را در کف قابلمه بچینید و ابتدا مقداری برنج بریزید، سپس روی آن را با مقداری لوبیا و پس از آن مقداری شوید خرد شده بپوشانید.
این کار را به همان ترتیب تکرار کنید تا زمانی که مواد تمام شود. حالا این پلوی مخلوط را نیز مانند دیگر پلوها به روش معمول دم کنید.
5 ـ مرحله اضافه کردن گوشت به پلو، هنگام کشیدن آن در دیس است؛ یعنی پس از هر لایه پلو مقداری گوشت چرخ کرده آماده را نیز لابه‌لای آن بریزید. البته پیش از کشیدن برنج، گوشت را چند دقیقه روی حرارت اجاق گاز گرم کنید.
* نکات :
1- برای این که آب حاصل از پخت لوبیا به هدر نرود، می توانید هنگام دم کردن برنج از آن استفاده کنید، یا آن که آب را به اندازه‌ای بریزید که در طول پخت لوبیا، تمام شود و باقی نماند.
2- گوشت را هنگام دم‌ کردن برنج نیز می‌توانید به همراه مواد دیگر در لابه‌لای آن بریزید و پلو را با گوشت دم کنید.
3- به جای شوید خشک می‌‌توانید از شوید تازه نیز استفاده کنید، البته عطر شوید خشک بیشتر است، به همین دلیل شما می‌توانید از مخلوط تازه و خشک آن استفاده کنید.
4- این پلوی مخلوط را به صورت کته نیز می‌توانید درست کنید. در این صورت، کافی است بعد از پخت لوبیا چشم بلبلی، برنج، لوبیا و شوید را به صورت مخلوط در قابلمه یا پلوپز ریخته و پس از گذشت یک ساعت و ربع، یک قابلمه شوید لوبیا پلوی خوشمزه تحویل بگیرید.

مطالب مرتبط در سایت دیلی :
طرز تهیه انواع پیش غذا مخصوص افطار ماه رمضان
طرز تهیه انواع غذاهای ماه رمضان برای افطار
طرز تهیه انواع دسر برای افطار ماه رمضان
طرز تهیه انواع نوشیدنی و شربت مخصوص ماه رمضان
طرز تهیه انواع شیرینی مخصوص ماه رمضان

طرز تهیه انواع غذا مخصوص سحری ماه رمضان سال 96